Leren werkt alleen als je erin gelooft

Niet alleen leerlingen moeten erin geloven dat ze kunnen groeien. Ook leerkrachten hebben dat nodig. Het is de moeite waard om actief te werken aan je eigen mindset.

Sommige dingen werken alleen als je erin gelooft. En één van die dingen is onderwijs. Ik vat het een beetje kort-door-de-bocht samen, maar dit is wat het bekende Mindset-onderzoek van onderwijspsychologe Carol Dweck laat zien.

Dweck deed jarenlang onderzoek naar de houding die kinderen en jongeren hebben tegenover leren. En dit is wat ze ontdekte…

Wanneer leerlingen niet geloven dat ze kunnen leren, dat ze zich kunnen ontwikkelen, dan zullen ze proberen om vooral te laten zien wat ze al kunnen. En ten koste van alles willen ze voorkomen dat ze fouten maken. Dweck noemt dit de fixed mindset.

Wanneer leerlingen geloven dat ze wel kunnen leren en groeien, dan vinden ze fouten maken niet erg. Dat hoort er tenslotte bij. Ze gaan dingen proberen en stap-voor-stap komen ze verder. Dit is de growth mindset.

De meeste leerkrachten herkennen dit. Maar even eerlijk: hoe zit het met onze eigen mindset? Staan we als leerkrachten zelf ook open voor het met vallen-en-opstaan steeds verder ontwikkelen van onszelf?

Mij valt op dat onderwijsprofessionals – en ik reken mijzelf ook mee – soms best wat meer mogen werken aan hun eigen growth mindset. Zin houden, of opnieuw zin krijgen, in leren, ontwikkelen en groeien.

Bijvoorbeeld door een leuke, nieuwe cursus te volgen. Of door eens een kop koffie te drinken met iemand die zijn leven een interessante wending heeft gegeven.

Want, zeg nou zelf… Wat heb je aan een leerkracht die zelf niet meer gelooft in de magie van leren?

Ingrid